13 juni 2023

Website structuur: de sleutel tot online succes

Website structuur: de sleutel tot online succes

De structuur van een website is een belangrijk onderdeel van het online succes van een website. Je wilt natuurlijk dat de belangrijkste pagina’s goed vindbaar zijn voor zoekmachines én gebruikers. Maar hoe bouw je een goede structuur? Welke mogelijkheden zijn er? En welke structuur past het beste bij jouw website? Je leest het in deze blog.

Wat is de structuur van een website?

De structuur van een website is de manier waarop een website is georganiseerd en opgebouwd. Het is als het ware het ‘skelet’ van een website. De website structuur bepaalt hoe verschillende pagina’s op je website met elkaar zijn verbonden. Met een sterke en duidelijke structuur zorg je voor een logische indeling van je site.

Voordeel van een goede website structuur

Zoals je nu weet is de sitestructuur de basis van elke website. Maar hoe helpt een goede structuur tot online succes van je website? In het kort leggen we uit hoe een goede website structuur bijdraagt aan betere online prestaties.

Structuring your website in an organized, hierarchical way gives it the best chance of ranking well in Google Chris Haines, Ahrefs

Gebruiksvriendelijkheid voor bezoekers

Een goede structuur zorgt dat bezoekers eenvoudig door je website kunnen navigeren en zo snel de informatie vinden die ze zoeken. Zodra je het voor je bezoekers zo makkelijk mogelijk maakt, verhoog je de gebruiksvriendelijkheid van je website. Daarnaast vergroot het de kans dat bezoekers een aankoop doen, een offerte aanvragen of hun gegevens achterlaten.

Betere vindbaar voor zoekmachines

Niet alleen bezoekers profiteren van een goede sitestructuur. Hetzelfde geldt voor zoekmachines als Google en Bing. Zoekmachines crawlen voortdurend het internet om websites in kaart te brengen. Hoe beter een zoekmachine je website begrijpt en indexeert, hoe groter de kans op een goede ranking in de SERP. Hiermee is een goede sitestructuur essentieel voor het succes van SEO.

Hou je website overzichtelijk voor jezelf

Naast het voordeel voor je bezoekers en zoekmachines is het voor jezelf natuurlijk ook handig om een duidelijke structuur te hebben. Het scheelt enorm veel tijd om alle pagina’s op de goede plek in de structuur van je website te plaatsen. Daarnaast kan het een overzicht geven van de pagina’s die nog ontbreken en is je website sneller opgebouwd.

Samen online scoren?

Welke soorten website structuren zijn er?

Er zijn verschillende soorten structuren, maar er zijn drie types die je het vaakst ziet terugkomen op een website. Elke structuur heeft voor- en nadelen. Welke opbouw het beste past bij jouw website is afhankelijk van de behoeften van je klanten. De drie meest voorkomende structuren leggen we in het kort aan je uit.

Piramidestructuur

Een piramidestructuur is een manier om een website op te bouwen, waarin pagina’s worden geordend in een hiërarchische vorm, vergelijkbaar met een piramide. Binnen deze structuur richt je de homepage in als belangrijkste pagina van je website. Hoe dieper je in de structuur van de website komt, hoe specifieker de categorieën en pagina’s worden. Bijvoorbeeld een product, specifiek merk of een relevante subcategorie.

Piramidestructuur

Lineaire structuur

Websites met een lineaire structuur hebben weinig tot geen structuur. De pagina’s zijn bijna altijd in één lijn met elkaar verbonden. Je begint op de homepagina en volgt de aangegeven links of een menu om naar andere pagina’s te gaan. Het is eigenlijk een soort eenrichtingsweg waarop je alleen maar rechtdoor kunt. Deze structuur is ideaal voor kleine bedrijven met een klein aantal pagina’s, zonder subcategorieën of subpagina’s. Of wanneer je bezoekers snel op de juiste pagina terecht willen komen, op zoek naar informatie.

Boomstructuur

De boomstructuur is de meest gekozen structuur tijdens het opbouwen van een website. Deze structuur is zeer geschikt als je veel informatie op je website wilt delen. De homepage is als het ware de boomstam binnen je website, die vertakt naar verschillende categorieën, subcategorieën en blogartikelen. Het resultaat is een hiërarchische structuur waarbij de belangrijkste informatie bovenaan staat en de onderliggende pagina’s steeds gedetailleerder worden.

Boomstructuur

Hoe maak je zelf een websitestructuur?

Ben je benieuwd hoe je zelf een optimale structuur kunt maken voor jouw website? In 5 stappen leggen we uit hoe je dit kunt realiseren, waar je op moet letten en geven we een aantal handige tips.

1. Start met een zoekwoordenonderzoek

De eerste stap bij het maken van een goede structuur begint bij een zoekwoordenonderzoek. Hiermee maak je inzichtelijk welke zoekwoorden je (potentiële) bezoekers gebruiken wanneer ze op zoek zijn naar producten, diensten of informatie die relevant voor jouw website zijn. Aan de hand van dit onderzoek bepaal je welke pagina’s voor jouw website het meest relevant zijn. Deze kan je bijvoorbeeld verdelen in categorieën en subcategorieën.

2. Groepeer zoekwoorden en maak een mapping

Nu weet je welke pagina’s je op je website wilt hebben. De volgende stap is het maken van een mapping. Hoe dit werkt? Kies per pagina één focus zoekwoord en vul deze aan met verwante termen. Zo creëer je per pagina een cluster van zoekwoorden waarmee je in Google wilt ranken. Dit kan je gebruiken wanneer je aan de slag gaat met het (laten) schrijven van content.

3. Bepaal je definitieve URL-structuur

De pagina’s en bijpassende zoekwoorden zijn bekend. Nu is het tijd om de URL-structuur in een overzicht te zetten. In principe zou dit een makkelijke invuloefening moeten zijn. Het focus zoekwoord moet namelijk in de URL staan en je volgt de structuur van je mapping.

4. Zorg dat je geen pagina’s vergeet

Er zijn natuurlijk losse pagina’s die niet belangrijk zijn voor je vindbaarheid, maar die je wel op je website hebt. Denk hierbij aan je algemene voorwaarde, contactpagina of een over ons pagina. Het is belangrijk om deze ook mee te nemen in je mapping. Hetzelfde geldt voor een eventuele blogpagina.

5. Stel een redirect plan op

Zodra je kiest voor een nieuwe structuur, zullen er ongetwijfeld aanpassingen op je website voorkomen. Soms kies je voor een andere URL-structuur of worden oude-pagina’s niet meegenomen in de nieuwe structuur. Het is daarom belangrijk om een redirect plan op te stellen voordat je live gaat. Doe je dit niet, zal dit een negatief effect hebben op je vindbaarheid.

Extra tips voor een optimale structuur

Om de structuur van jouw website nog beter te maken, hebben we een aantal praktische tips die ook nog eens extra SEO waarde geven.

  1. Gebruik breadcrumbs op je website
  2. Zorg voor een goede interne linkstructuur
  3. Plaats minder belangrijke pagina’s in je footer
  4. Zorg voor korte en duidelijke URL’s
  5. Controleer liever te veel dan te weinig

Toe aan de ultieme website structuur?

De ultieme structuur neerzetten hoeft niet moeilijk te zijn. Maar toch merken we dat veel ondernemers het lastig vinden of dat er zaken fout gaan tijdens het redirecten. Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar kan grote gevolgen hebben voor de vindbaarheid van je website. Dus… wil jij geen gedoe en direct een SEO proof sitestructuur laten maken? Bel of e-mail ons gerust!