4 mei 2023

UTM codes: maak online marketing meetbaar en effectief

Ga je aan de slag met online marketing? Dan wil je natuurlijk precies weten wat jouw inspanningen opleveren en welke campagnes het hoogste rendement halen. Om dit perfect meetbaar te maken kan je een stukje code toevoegen aan de URL naar je website. Dit noemen we UTM codes. Lees in onze blog alles wat je moet weten over UTM codes en hoe je ze zelf kunt opmaken!

Op deze pagina:

Wat is een UTM code?

Een UTM code is een kort stukje code die je aan het einde van een URL kunt toevoegen. Hierdoor weet Google Analytics precies waar je websitebezoekers vandaan komen en meet direct hun bezoekersgedrag. UTM is een afkorting voor Urchin Tracking Module, ontstaan uit het analytics programma Urchin On Demand.

Waarom UTM codes gebruiken?

UTM codes zijn de perfecte manier om de resultaten van jouw campagnes te analyseren in Google Analytics. Verschillende platformen, zoals Instagram, Facebook of LinkedIn, gebruiken verschillende attribuutwaarden dan de standaardwaarden in Analytics. Gebruik je geen UTM codes, dan zal je zien de resultaten in de verschillende tools niet overeenkomen. Hierdoor lijkt het alsof je appels met peren vergelijkt en kan je zomaar de verkeerde conclusies trekken. Je weet dus niet of je campagnes echt succesvol zijn.

If you settle on a strategic way to tag your links now, you’ll save yourself a lot of time in the future.

Een UTM link maken? Volg dit stappenplan

Voordat je een UTM link maakt is het belangrijk om goed na te denken over de structuur van je UTM codes. Je gebruikt deze parameters namelijk als basis voor de analyse van je campagnes. Het is natuurlijk heel vervelend als je voor dezelfde soort campagnes verschillende parameters gebruikt. Dit veroorzaakt inconsistentie en vergroot de kans op fouten.

Stap 1: kies voor een UTM link builder

Er zijn verschillende tools waarmee je eenvoudig een UTM link kunt maken. Wij adviseren de Campaign URL Builder van Google. Met deze tool kan je stap voor stap parameters toevoegen aan URL’s zodat je campagnes kunt meten in Google Analytics.

UTM link builder

Stap 2: voer de URL in

Dit is niets minder dan de URL van de webpagina waar je bezoekers naartoe wilt sturen.

Bijvoorbeeld: https://blitzdigital.nl/

Stap 3: kies de campagne bron

De bron, utm_source, is een verplicht onderdeel van een UTM code. Hiermee vertel je Google waar je bezoekers vandaan komen. Denk aan Google of social media platformen als Instagram, TikTok of LinkedIn.

Bijvoorbeeld: instagram

Stap 4: kies het campagne medium

Het medium, utm_medium, is het tweede verplichte onderdeel van een UTM code. Hiermee geef je aan via welk marketingmiddel de bezoeker op je website is terechtgekomen. Dit kunnen social advertenties zijn, een organisch zoekresultaat in Google of zelfs een offline advertentie met een QR-code. De mogelijkheden zijn zeer divers. 

Bijvoorbeeld: social-ad

Stap 5: identificeer je campagne met een naam

De campagnenaam, utm_campaign, is het derde en laatste verplichte onderdeel van een UTM code. Hiermee geef je de campagne een naam. Dit kan de naam zijn van een productlancering of een maandelijkse nieuwsbrief.

Bijvoorbeeld: blog-utm-code

Stap 6: kopieer de gegenereerde UTM link

Zodra je de bovenstaande gegevens hebt ingevuld, maakt de Campaign URL Builder automatisch een UTM link aan. 

Heb je bovenstaande voorbeelden gebruikt? Dan zie je UTM link er als volgt uit:
https://blitzdigital.nl/?utm_source=social-ad&utm_medium=blog-utm-code&utm_id=instagram

Stap 7: plaats de UTM link op de juiste plek

Gebruik de UTM link in alle marketingkanalen die je aan je campagne wilt koppelen. Zo weet je precies waar je bezoekers vandaan komen, wat ze op je website doen en welke pagina’s ze bezoeken.

UTM codes maken voor Google

Meet verkeer in Google Analytics met UTM codes

UTM codes maken veel data inzichtelijk die je kunt bekijken in Google Analytics. Hiervoor navigeer je naar ‘Rapporten > Acquisitie’. Vervolgens kan je kiezen voor ‘Gebruikersacquisitie’ of ‘Verkeersacquisitie’. Kies voor het rapport wat je graag inziet, maar voor nu kiezen we voor verkeer. De weergave staat standaard op ‘Standaard kanaalgroepering voor sessies’, maar deze kan je eenvoudig wijzigen naar ‘Sessiebron/-medium’. Zodra je dit gedaan hebt zie je een overzicht van alle bronnen, dus ook de bron en het medium van jouw UTM codes. Nu kan je nuttige informatie inzien, zoals het aantal bezoekers, conversies of aankopen.

Hulp nodig? Wij helpen graag!

Heb je hulp nodig bij het instellen van je UTM codes of wil je meer informatie over de inzet van deze codes in je online strategie? Of wil je weten hoe Google Analytics je gegevens meet? Bel of e-mail ons gerust!