19 september 2023

User Generated Content: van volger tot online creator

User Generated Content: van volger tot online creator

Vandaag gaan we het hebben over een term die je vast wel eens voorbij hebt zien komen: User Generated Content, ofwel UGC. Maar wat houdt dat eigenlijk in? In deze blog vertellen we alles over UGC, dus wacht niet langer en scroll direct naar beneden.

Wat is User Generated Content?

User Generated Content (UGC) is alle content die jouw gebruikers, fans, of klanten maken. Denk aan reviews, foto’s, TikTok filmpjes, blogs, en meer. Het is eigenlijk een geschenk van je community dat je merk helpt groeien en opbloeien. Dus, waarom wachten we nog? Laten we ontdekken waarom UGC zo belangrijk is!

Waarom UGC gebruiken in je content strategie?

Oké, we hebben het nu over UGC gehad, maar waarom zou je dit fenomeen in je contentmarketing strategie willen opnemen? Nou, omdat het werkt als een trein!

UGC is eigenlijk een teken van goedkeuring van je klanten. Het bouwt vertrouwen op, verhoogt je online zichtbaarheid en brengt authenticiteit in je merk. Mensen vertrouwen andere mensen. Dit geldt minder voor een standaard social media advertentie. Met UGC trek je eenvoudig nieuwe klanten aan en zorg je voor een loyale fanbase. Win-win, toch?

The best user-generated content eventually becomes those people gravitated in the professional world. – Michael Eisner

User Generated Content op social media

Social media platformen als TikTok en Instagram zijn de perfecte plek voor UGC. Hier gebruik je eenvoudig hashtags, mentions, en shares om jouw merk te laten schitteren. Het is een soort mond-tot-mond reclame van positiviteit die zich als een lopend vuurtje verspreidt. Dus? Ben je actief op social media, maar maak je geen gebruik van UGC? Nu is je kans!

4 tips om User Generated Content te gebruiken

Oké, je bent overtuigd van de kracht van User Generated Content. Maar hoe gebruik je het effectief? Hier zijn een paar handige tips:

Beloon je fans: moedig je community aan om content te delen en beloon ze met bijvoorbeeld kortingen of exclusieve toegang.

Gebruik #hashtags: maak een unieke hashtag die gebruikers kunnen gebruiken wanneer ze over jouw merk praten. Zo kun je hun content gemakkelijk vinden en delen op je eigen kanaal.

Reageer en bedank: een merk is zo sterk als haar fans. Laat daarom je waardering zien door te reageren op je fans en hen te bedanken. Het creëert een warme band.

Vertel verhalen: gebruik UGC om verhalen te vertellen over je product of dienst. Het geeft context en betekenis aan de content en zorgt voor een uniek beeld van wat je te bieden hebt.

UGC toepassen?

Voorbeelden van UGC

Nieuwsgierig geworden naar hoe UGC er in de praktijk uitziet? Hier zijn een paar knallende voorbeelden:

Elk jaar daagt Apple iPhone-gebruikers uit om hun beste foto’s op Twitter of Instagram te delen met de hashtag #ShotOniPhone. Met meer dan 15 miljoen berichten op Instagram is dit waarschijnlijk een van de meest succesvolle campagnes waarbij gebruikers content (UGC) delen die een merk ooit heeft gelanceerd.

Bij Starbucks ontstond er een grappig fenomeen genaamd #StarbucksNameFail wanneer medewerkers namen op bekers schreven. Fans deelden de komische en soms bizarre resultaten. Was het per ongeluk of zat er meer achter deze acties?

UGC voorbeeld starbucks

Coca-Cola creëerde een persoonlijke band met consumenten door namen op hun flessen te zetten in de Share a Coke-campagne. Het resultaat was dat mensen actief op zoek gingen naar een fles met hun naam en dit massaal deelden op sociale media.

UGC voorbeeld coca cola

Aan de slag met UGC?

Nu je begrijpt wat UGC is en waarom het geweldig is, ben je er klaar voor om ermee te beginnen. Heb je hulp nodig bij het opzetten van je UGC-strategie? Aarzel niet om contact met ons op te nemen. We staan klaar om je te ondersteunen en te laten schitteren in de wereld van door gebruikers gegenereerde inhoud.