15 november 2023

SEO trends voor 2024: de toekomst van SEO

SEO trends voor 2024: de toekomst van SEO

Ontdek de toekomst van zoekmachine optimalisatie met de SEO trends van 2024.  Van de impact van AI, tot het centraal stellen van de gebruiker en de groeiende rol van video’s. In deze blog nemen we je mee langs de belangrijkste SEO-trends van 2024, zodat je jouw kans om maximaal zichtbaar te zijn vergroot. Lees dus snel verder.

AI in je SEO aanpak

Dit jaar kenmerkt zich als de officiële doorbraak van AI-tools zoals ChatGPT. Je kunt er tegenwoordig eigenlijk niet meer omheen. Dit geldt zeker voor SEO-specialisten; bijna iedereen maakt er gebruik van. Bijvoorbeeld bij het vinden van zoekwoorden, het schrijven van blogs of het optimaliseren van meta descriptions. Voor vrijwel alle werkzaamheden is Chat GPT het perfecte hulpmiddel. Maar wat betekent dit voor alle SEO-specialisten? Zijn ze in 2024 nog nodig?

Laat me je de waarheid vertellen. Ja, AI-tools hebben de manier waarop we content maken en produceren veranderd. Maar het heeft (nog) niet de overhand op de menselijke psychologie. Mensen zijn van nature nieuwsgierig en zullen altijd op zoek blijven gaan naar antwoorden op hun vragen. En zolang we blijven zoeken, blijft SEO van essentieel belang.

Google Search Generative Experience

De Google Search Generative Experience, ook wel SGE, presenteert een interactievere, persoonlijkere en visuelere zoekervaring, waarbij AI-gegenereerde antwoorden boven de standaard zoekresultaten in Google worden weergegeven. Dankzij SGE wordt de interactie met gebruikers verbeterd door heldere en beknopte antwoorden te bieden op uitgevoerde zoekopdrachten.

Momenteel is SGE alleen beschikbaar in het Engels voor een beperkt aantal mensen in de VS. Maar wij zijn ervan overtuigd dat deze trend zich in 2024 in rap tempo zal verspreiden naar nieuwe landen en nieuwe talen. Het is niet zomaar een ‘fancy’ idee. Bedrijven investeren namelijk fors in deze technologie.

Google Search Generative Experience

De gebruiker staat centraal

Het optimaliseren van je website voor zoekmachines behoort tot het verleden. In 2024 draait SEO namelijk om het centraal zetten van je gebruiker. Het creëren van authentieke en kwalitatieve content, die inspeelt op de zoekintentie van de gebruiker, wordt steeds belangrijker. De vraag die je telkens zou moeten stellen is: wat wil mijn gebruiker nu echt vinden met deze zoekopdracht?

De nadruk op kwaliteit neemt toe, en daarmee groeit de vraag naar relevante informatie. Schrijven om het schrijven is verleden tijd. Zorg dat je dit meeneemt in je SEO strategie voor 2024.

E-E-A-T: kwalitatief hoogwaardige content

Nu weet je dat Google de voorkeur geeft aan hoogwaardige content, die inspeelt op de zoekintentie van de gebruiker. Om dit te beoordelen heeft Google in december 2022 haar Quality Raters Guidelines uitgebreid met een extra E, namelijk Experience.

Ervaring dus… Maar hoe krijg je erkenning van Google? Door je kennis in jouw vak te tonen. Niet alleen via je website, want Google kijkt in 2024 veel breder. Het is belangrijk om overal de kwaliteit en expertise van je bedrijf te laten zien. Denk bijvoorbeeld aan social media, gastblogs, evenementen en podcasts. Zoekt jouw doelgroep op Pinterest? Zorg dat je aanwezig bent via elk relevant kanaal.

Aan de slag met de SEO? Doe onze SEO-check

Topic authority

Relevant, kwaliteit, hoogwaardig, betrouwbaar en authentiek. Stuk voor stuk termen die je in deze blog voorbij ziet komen en waar we binnen SEO steeds meer de nadruk op leggen. Waarom? Omdat gebruikers en voornamelijk Google dit belangrijk vinden. Maar uiteindelijk heeft het allemaal met vertrouwen te maken. Door de opkomst van AI, content farms en andere black hat practices moet je in 2024 content van hoge kwaliteit creëren waarmee je autoriteit opbouwt rond een bepaald onderwerp.. Hiermee verdien je het vertrouwen van lezers en Google.

Een van de beste manieren om autoriteit rondom een onderwerp op te bouwen is door topic clusters te implementeren in je SEO-strategie.

Met topic clusters creëer je een pillar page (hoofdonderwerp) met onderliggende pagina’s (clustercontent) die gerelateerd zijn aan dit hoofdonderwerp. Door interne links toe te voegen van content clusters naar je pillar page (en vice versa), bouw je een content-ecosysteem dat laat zien dat jij de go-to-bron bent voor informatie over dit onderwerp.

“A good SEO professional not only understands the searcher but the competitive landscape as well.” – Ryan Jones, Senior Vice President of SEO at Razorfish

 

Video’s zijn hot

De manier waarop we informatie zoeken, is de afgelopen jaren enorm veranderd. We zien dat de zoektocht niet meer zo vaak begint op traditionele zoekmachines als Bing en Google, maar verschuift naar social media platforms zoals Tik Tok en YouTube. Video’s worden steeds belangrijker en naar verwachting zullen er tegen het einde van 2023 meer dan 3,5 miljard online videokijkers zijn.

Ook in 2024 verwachten we dat deze trend zich voortzet en gebruikers platformen als YouTube en TikTok steeds vaker gebruiken als volwaardige zoekmachines. Wat echter opvalt is, dat de concurrentie op YouTube en TikTok aanzienlijk lager is. Oftewel, hier ligt in 2024 een enorme kans voor SEO’ers en ondernemers.

Positie 0 of zero-click searches

Zero-click zoekopdrachten zitten in de lift. Dit betekent dat gebruikers meer zoekopdrachten uitvoeren, waarbij ze niet op een zoekresultaat klikken. Uit onderzoek van Semrush blijkt dat 57% van de mobiele bezoekers en ongeveer een kwart van de bezoekers op desktop de SERP verlaat, zonder op een organisch of betaald resultaat te klikken.

Dit komt doordat SERP-features als de ‘local pack’, ‘knowledge panel’ of ‘mensen vragen ook’ direct voldoen aan de zoekintentie van de gebruiker. Hierdoor krijgt de gebruiker de gewenste informatie, zonder hiervoor op een zoekresultaat te klikken.

Zero click searches Semrush

Om de impact van zero-click zoekopdrachten te minimaliseren is het mogelijk om je strategie aan te passen en je te richten op het veiligstellen van featured snippets voor de zoekopdrachten die niet leiden tot klikken.

Boost je zichtbaarheid met de SEO trends voor 2024

Ook in 2024 zal het SEO landschap in rap tempo veranderen en dit vergt een veelzijdige SEO-strategie. Technologische innovaties, kwalitatieve content en de ervaring van gebruikers staat centraal. Met de SEO trends voor 2024 in je achterhoofd is dit jouw kans om maximaal zichtbaar te zijn. Heb je hulp nodig of wil je meer advies over deze trends en ontwikkelingen? Neem dan contact met ons op. Onze SEO-specialisten staan altijd voor je klaar.