6 juni 2023

See, Think, Do & Care: de ultieme klantreis in beeld

Hoe kan je jouw doelgroep zo effectief mogelijk bereiken? Veel bedrijven slaan de plank compleet mis, door zich uitsluitend te richten op de aankoopfase van de doelgroep. Door gebruik te maken van het See, Think, Do, Care-model breng je de volledige klantreis in beeld. Hierdoor kan je als ondernemer betere keuzes maken op het gebied van online strategie en budget. Lees in deze blog alles wat je moet weten over dit See, Think, Do, Care-model.

Op deze pagina:

Wat is het See, Think, Do, Care model?

Het See, Think, Do, Care-model van Google is een online marketing model dat de verschillende fases van een klantreis (customer journey) in beeld brengt. Het model verdeelt deze klantreis in 4 opeenvolgende fases. Elke fase staat voor een stadium waarin (potentiële) klanten zich bevinden. Door gebruik te maken van het STDC-model speel je beter in op de wensen van deze (potentiële) klanten en welke acties ze ondernemen. 

Hoe ziet het STDC-model eruit?

See Think Do Care model

See fase

Dit is de beginfase van de klantreis en bestaat uit mensen die op dat moment geen koopintentie hebben. Ze zijn (nog) niet bekend met jouw merk of product/dienst. In deze fase is het belangrijk om je te richten op het creëren van naamsbekendheid voor je merk en jouw product/dienst. Hierbij ligt de focus op een brede doelgroep van potentiële klanten die vooral geïnteresseerd zijn in informatie over bepaalde diensten of producten.

Via welke kanalen kan je de doelgroep effectief bereiken?

  • Social media advertising: gericht op look-a-likes & similar audiences
  • SEO: gericht op oriënterende informatie over jouw product of dienst
  • Display advertising

Think fase

In deze overwegingsfase gaan potentiële klanten gerichter op zoek. Ze zijn bekend met je product of dienst en overwegen om een aankoop te doen of een dienst af te nemen. Hierbij kijken ze naar het aanbod en vergelijken deze met verschillende concurrenten. In de think fase is het belangrijk om je te richten op het verschaffen van overtuigende informatie. Hierbij probeer je antwoord te geven op de volgende vraag: Waarom moeten ze voor jou kiezen?

Via welke kanalen kan je de doelgroep effectief bereiken?

  • Google & Bing Ads: niet gericht op koopintentie
  • SEO: gericht op vergelijkende content
  • Social media advertising: gericht op remarketing en specifieke targeting

My solution was to create a simple framework we can use to put our customers first, evaluate our marketing programs, and right-align our view of success – Avinash Kaushik, Digital Evangelist Google

Do fase

In deze conversie gerichte fase zijn potentiële klanten overtuigd en is er een koopintentie ontstaan. Ze zijn actief op zoek naar een oplossing voor een specifieke behoefte. Verkopen staat in deze fase dan ook centraal. In deze fase is het als ondernemer daarom belangrijk om potentiële klanten te verleiden tot een conversie. Hierbij breng je jouw product/dienst nogmaals onder de aandacht en overtuigt bezoekers met USP’s en voordelen.

Via welke kanalen kan je de doelgroep effectief bereiken?

  • SEO: gericht op overtuigende content
  • Google & Bing Ads: focus op koopintentie
  • Social & Display advertising: remarketing op specifieke touchpoints
  • Google Shopping:gericht op koopintentie

Care fase

De laatste fase van de customer journey is gericht op de ‘nazorg’ en de klantrelatie. Het doel van deze fase is om klanten aan je merk te binden. Hierdoor stimuleer je herhaalaankopen, positieve mond-op-mondreclame en stijgt de customer lifetime value (CLV) van een klant.

Via welke kanalen kan je de doelgroep effectief bereiken?

STDC vs AIDA-model

Veel marketingexperts zien het STDC-model als opvolger van het (oude) AIDA-model. In dit model gaat men er vanuit dat klanten altijd de volgende stappen doorlopen:

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action

Het AIDA-model is gepubliceerd in 1925, ver voor de opkomst van het digitale tijdperk. Computers en het internet hebben de klantreis in de loop der jaren drastisch veranderd. Hierdoor is het AIDA-model wat achterhaald en geeft het geen goede weerspiegeling van het huidige consumentengedrag. Het werd dus tijd voor een nieuwe framework: zo is het See, Think, Do, Care model ontstaan.

See, Think, Do, Care in je online marketing strategie

Het See, Think, Do, Care-model biedt een stevige basis van je volledige online marketingstrategie. Ben je benieuwd hoe wij het See, Think, Do, Care-model toepassen voor onze klanten? Of wil je weten hoe wij jou kunnen helpen? Bel of e-mail ons gerust!