26 juli 2023

Lokale SEO: de sleutel tot lokale online vindbaarheid

Lokale SEO: de sleutel tot lokale online vindbaarheid

Lokale SEO, ook wel Local SEO, is een belangrijk onderdeel binnen SEO en zorgt voor een betere lokale vindbaarheid. Toch zien we dat veel bedrijven hier nog steken laten vallen. In deze blog vertellen we alles wat je moet weten over lokale SEO, waarom het belangrijk is en geven we tips om je lokale vindbaarheid te verbeteren. 

Waarom is lokale SEO belangrijk?

Tegenwoordig zijn we allemaal mobile-first georiënteerd. Dit komt door de sterke groei van het aantal gebruikers van mobiele apparaten. Google is voor bijna 95% van de mobiele zoekopdrachten verantwoordelijk en wil haar gebruikers altijd het beste resultaat laten zien, ongeacht de locatie. Hierdoor is het voor bedrijven erg interessant om te investeren in lokale SEO.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is een online marketing strategie, gericht op het verbeteren van de lokale online vindbaarheid van je bedrijf. Het doel is om hoger in zoekmachines als Google te komen bij lokale zoekopdrachten. Zo ben je beter zichtbaar voor mensen die op zoek zijn naar een bedrijf in jouw buurt.

Of je nu een bakkerij, kapper of advocaat bent, lokale SEO kan jouw bedrijf helpen groeien en meer klanten aantrekken. Daan Maatman, Frankwatching

Het verschil tussen een lokale zoekopdracht en ‘local search’

Er zijn verschillende manieren waarmee gebruikers kunnen zoeken naar een bedrijf in de buurt. Dit kunnen lokale zoekopdrachten zijn waarbij ze gebruik maken van een specifieke plaatsnaam of regio, bijvoorbeeld ‘sportschool den bosch’. Maar dit kunnen ook algemene zoekopdrachten zijn die resultaten laten zien op basis van jouw locatie. Dit noemen we ‘local search’. Ben je bijvoorbeeld op vakantie in Valkenburg en je zoekt op ‘bakker’, dan gaat Google er niet vanuit dat je op zoek bent naar een bakker in Amsterdam, maar bij jou in de buurt.

Hoe zien lokale zoekresultaten er uit?

Google laat de meest relevante zoektermen zien in een overzicht. Dit noemen we de Local Pack en bestaat vaak uit 3 zoekresultaten. Deze resultaten zijn het eerste wat gebruikers zien als ze gebruik maken van lokale zoekopdrachten. Als (lokale) ondernemer is het dus belangrijk om hiertussen te staan.

De resultaten in de Local Pack bevatten de meest relevante informatie voor een bezoeker. Denk hierbij aan een adres, telefoonnummer en openingstijden. Maar ook een button naar de website en de mogelijkheid om direct een routebeschrijving naar de locatie te gebruiken. Deze informatie is afkomstig van jouw bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf.

Het belang van Google Mijn Bedrijf voor lokale SEO

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee je jouw bedrijfsprofiel op Google kunt beheren. Dit profiel bevat belangrijke bedrijfsinformatie en toont deze in Google Maps of de zoekresultaten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan contact- en adresgegevens, maar ook de diensten of producten die jouw bedrijf aanbiedt. Klanten kunnen ook reviews achterlaten op basis van de ervaring met jouw bedrijf. Hierdoor krijgen (potentiële) klanten een duidelijk overzicht van je aanbod en de ervaring van anderen die met jouw bedrijf in aanmerking zijn gekomen.

Lokaal beter vindbaar?

Boost je lokale vindbaarheid met deze 6 tips

Je weet nu hoe belangrijk lokale SEO is voor je onderneming. Maar hoe geef je jouw lokale vindbaarheid nou echt een boost? Met onze 6 handige tips laten we zien hoe je jouw lokale SEO verbeterd. Je leest ze hieronder.

Google Mijn Bedrijf optimaliseren

Zorg dat je jouw bedrijfsprofiel volledig invult met actuele bedrijfsgegevens. Zo weten potentiële klanten wat je doet, waar je bedrijf is gevestigd en hoe ze jou kunnen bereiken. Hiermee vergroot je de online lokale vindbaarheid van je bedrijf. Belangrijke gegevens voor je bedrijfsprofiel zijn:

  • Bedrijfsomschrijving
  • Contact- en adresgegevens
  • Diensten en/of producten
  • URL van je website
  • Echte foto’s
  • Openingstijden
  • Reviews

Zorg voor goede reviews

Positieve reviews zorgen voor meer vertrouwen bij potentiële klanten. Maar het zorgt ook voor een hogere ranking in de lokale zoekresultaten van Google. Het is dus belangrijk om actief reviews te verzamelen en ervoor te zorgen dat deze up-to-date zijn. Tot slot is het belangrijk om te reageren op reviews die binnenkomen. Zo blijf je in contact met je klanten en laat je zien betrokken te zijn. Zowel bij positieve als negatieve reviews.

On-page optimalisatie voor lokale SEO

Nu je bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf is aangemaakt en geoptimaliseerd, is het de beurt aan de optimalisatie van je website. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als standaard SEO. Het enige verschil is dat je nu de focus legt op een plaats of regio.

Op deze manier kan je eenvoudig je website optimaliseren voor lokale SEO:

  • Gebruik je plaatsnaam met een relevant zoekwoord in je page title.
  • Gebruik je plaatsnaam met een relevant zoekwoord in je H1-tag.
  • Gebruik je plaatsnaam met een relevant zoekwoord in de URL.
  • Gebruik je plaatsnaam met een relevant zoekwoord in de body content.
  • Gebruik je plaatsnaam met een relevant zoekwoord in de ALT-tag.
Lokale SEO

Markeer NAW-gegevens met structured data

Het is mogelijk om je NAW-gegevens te markeren met structured data. Dit type structured data noemen we ‘Local Business’. Hierdoor kan Google een verbinding leggen tussen je bedrijfsgegevens en een specifiek object (bijvoorbeeld een adres of telefoonnummer). Hieronder laten we zien hoe zo’n stuk code eruit ziet:

<div =”http://schema.org/LocalBusiness”>

<p =”name”>COMPANY NAME</p>

<p =”address” =”http://schema.org/PostalAddress”>

<p =”streetAddress”>ADDRESS LINE 1</p>

<p =”addressLocality”>CITY</p>,

<p =”addressRegion”>REGION</p>

<p =”postalCode”>POSTCODE/ZIP</p.

<p =”telephone”>PHONE NUMBER</p>

<meta =”latitude” content=”LATITUDE” />

<meta =”longitude” content=”LONGITUDE” />

</div>

Aanmelden bij lokale platformen

Lokale platforms of bedrijfsgidsen zijn de ideale manier om je lokale vindbaarheid te vergroten. Het is vaak mogelijk om de NAW-gegevens en de website URL van jouw bedrijf op deze externe platforms te plaatsen. Maar het is belangrijk dat deze gegevens overeenkomen met de gegevens op je eigen website. Enkele voorbeelden van populaire bedrijfsgidsen zijn:

  • GoudenGids
  • Yelp
  • Europages
  • Alle Adressen

Lokale linkbuilding

Linkbuilding is een van de drie pijlers binnen SEO en daarmee een van de belangrijkste onderdelen. Om de lokale vindbaarheid te verbeteren is het belangrijk om veel regionale backlinks te verzamelen. Dit zijn bijvoorbeeld backlinks van lokale dagbladen, sportverenigingen of ondernemingsverenigingen. Met het actief verzamelen van lokale backlinks verbeter je niet alleen je lokale vindbaarheid, maar ook je algemene SEO.

Lokale SEO inzetten voor jouw bedrijf?

Met onze tips kan je effectief aan de slag gaan met lokale SEO en de eerste stappen zetten naar een beter lokale online vindbaarheid. Heb je hulp nodig met je (lokale) SEO? Onze SEO specialisten staan voor je klaar. Samen werken we aan een betere lokale vindbaarheid. Bel of e-mail ons gerust!