1 april 2023

De impact van structured data op een website

Het toepassen van structured data is een relatief nieuw begrip op het gebied van website-optimalisatie. Door gestructureerde data goed te gebruiken zorg je ervoor dat zoekmachines de informatie op je website beter begrijpen. We zien steeds meer vragen over dit onderwerp voorbij komen. In deze blog vertellen we meer over de impact van structured data op jouw website.

Op deze pagina:

Wat is structured data?

Structured data is een stukje code, die je kunt toevoegen aan je website, waarmee je zoekmachines vertelt over de specifieke content op de pagina. Dit helpt zoekmachines, als Google of Bing, om de inhoud van je website beter te begrijpen. Google kijkt regelmatig naar de structured data op je website om rich search results op de SERP te tonen. Dit leidt in veel gevallen tot een betere zichtbaarheid van de website en een hogere CTR.

Google Search works hard to understand the content of a page. You can help us by providing explicit clues about the meaning of a page to Google by including structured data on the page. – Google

Het effect van structured data

Zoals je ondertussen hebt gelezen zetten we gestructureerde data in zodat zoekmachines je website beter begrijpen, waardoor het makkelijker wordt om de relevantie en waarde van de content te bepalen. Maar wat is nou precies het effect op het gebied van SEO en de vindbaarheid van je website?

Effect op rankings

Officieel ziet Google structured data (nog) niet als ranking factor. Het heeft dus geen directe invloed op de ranking van je website. Toch zien we dat de SERP steeds voller raakt met verschillende features, waardoor de organische posities naar beneden verschuiven. Dit zorgt voor een lagere CTR en dus ook minder verkeer.

Effect op de vindbaarheid

Structured data is misschien geen officiële ranking factor, toch is het indirect wel van invloed op je SEO-prestaties. Een rich result is vaak veel interessanter om op te klikken dan een ‘normaal’ zoekresultaat. Het onderzoek van Milestone Research laat dan ook zien dat ruim 58% van de gebruikers klikt op de rich results in Google.

Conclusie: structured data heeft (nog) geen invloed op je posities, maar het heeft wel een groot effect op je vindbaarheid. Door gestructureerde data te implementeren groeit de kans op website verkeer enorm.

Structured data Google

Verschillende soorten structured data

Er staat natuurlijk heel veel informatie op je website die je kunt aanduiden met structured data. In de Search Gallery van Google vind je een uitgebreide lijst van de verschillende features. Ben je benieuwd welke features relevant zijn voor jouw website? Lees dan snel verder, we hebben 6 must-have features op een rij gezet.

1. Organization

Als bedrijf is het essentieel om vindbaar te zijn in Google. Door gebruik te maken van Organization structured data markeer je belangrijke bedrijfsgegevens. Deze gebruikt Google vervolgens in de zoekresultaten. Het is belangrijk om de informatie zo volledig mogelijk te maken, zodat je gebruikers zo snel mogelijk van informatie voorziet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gegevens als:

  • Logo
  • Bedrijfsnaam
  • Omschrijving
  • Adresgegevens
  • Contactgegevens

2. BreadcrumbList

Breadcrumbs zijn een navigatiehulpmiddel die de positie van een pagina in de site hiërarchie aangeeft. Een goede breadcrumbstructuur zorgt ervoor dat gebruikers én zoekmachines eenvoudig door je website kunnen navigeren.

Een breadcrumb-pad kan er bijvoorbeeld zo uitzien:
Home > Categorieën > Elektronica > Televisies
Structured data - BreadcrumbList
Belangrijk: zodra een website beschikt over breadcrumbs betekend dit niet automatisch dat Google dit ook ziet als structured data. De BreadcrumbList moet je alsnog toevoegen in de <head> van je pagina.

3. FAQ

SERP-features als Featured Snippets en People Also Ask zijn perfecte kansen om de zichtbaarheid van je website te vergroten en meer verkeer te genereren. Door relevante vragen en bijbehorende antwoorden te markeren, vergroot je de kans dat jouw website terecht komt in de rich search results.

Het is mogelijk om aparte FAQ-pagina’s te maken of je kunt losse FAQ-blokken markeren op categorie- of productpagina’s.

4. LocalBusiness

LocalBusiness lijkt in veel gevallen op die van Organization. Het verschil is dat LocalBusiness alleen geldt voor bedrijven met een fysieke locatie. Het is zeer relevant voor gebruikers die een bedrijf in een bepaalde regio zoeken en het kan helpen bij het realiseren van goede lokale posities.

5. Product

Beschik je over een webshop, dan adviseren we om producten aan te duiden met structured data. Hierdoor kunnen je producten duidelijker weergegeven worden in de zoekresultaten. Gebruikers zien niet alleen de afbeelding, maar ook belangrijke informatie als de prijs, beschikbaarheid, beoordeling, verzendinformatie en -kosten.

Structured data - Product

6. JobPosting

Ben je op zoek naar nieuwe medewerkers en staan er vacatures open? Dan is het mogelijk om deze te markeren met gestructureerde data. Dit biedt een uitgelezen kans om je vacatures te pushen in de zoekresultaten met relevante zoektermen als “marketeer Eindhoven” of “sales medewerker”.

Schema markup toevoegen

Gelukkig is het niet nodig om de gestructureerde data helemaal zelf te schrijven. Er bestaan diverse tools die je kunnen helpen met het schrijven van de code. Een van de bekendste tools is: Schema Markup Generator.

Deze tool laat je eenvoudig kiezen uit de verschillende structured data types. Het enige wat jij moet doen is de vereiste informatie invullen in de velden. De schema markup wordt vervolgens automatisch gegenereerd. Deze code kun je rechtstreeks doorzetten naar je developer zodat ze deze in de code van de website kunnen verwerken.

Structured data testing tool

Als je liever eerst wilt controleren of de structured data ook echt werkt, zijn er diverse websites waarmee je de code kunt controleren. We hebben er een aantal voor je op een rij gezet:

Hulp nodig?

Maakt je website al gebruik van gestructureerde data, maar wil je weten waar je kansen liggen? Of ben je op zoek naar hulp bij het implementeren van structured data op je website? Wij kijken graag met je mee. Bel of e-mail ons gerust!