19 april 2023

Een goede SEO-tekst schrijven? Lees onze tips!

Een goede SEO-tekst schrijven? Lees onze tips!

Een succesvolle SEO-tekst schrijven is de perfecte manier om te scoren in zoekmachines. Ben je benieuwd hoe jij zelf dit soort teksten kunt schrijven? Waar je moet beginnen en waar je op moet letten? Lees in onze blog alles wat je moet weten over het schrijven van de perfecte SEO-tekst!

Op deze pagina:

Begin met een zoekwoorden onderzoek

Voordat je effectieve SEO-geoptimaliseerde teksten schrijft, is het essentieel om onderzoek te doen naar de relevante zoekwoorden. Door dit onderzoek te doen, weet je welke termen mensen gebruiken bij het zoeken, waardoor je je content specifiek kunt afstemmen op hun zoekopdrachten. Het onderzoek helpt je te identificeren welke zoekwoorden relevant zijn voor je onderwerp, welke een aanzienlijk zoekvolume hebben en welke aansluiten bij de zoekintenties van je doelgroep.

Controleer de zoekintentie

De zoekintentie is de reden waarom een gebruiker een zoekopdracht uitvoert in een zoekmachine. Het is belangrijk dat jouw pagina hier op aansluit. Hierdoor geef je namelijk antwoord op de zoekvragen van de gebruiker. Dit zorgt voor relevantie en dat vindt Google steeds belangrijker. Sluit je pagina niet aan bij de zoekintentie van de gebruiker? Dan is de kans kleiner dat het bijdraagt aan je online succes.

Short-tail en long-tail zoekwoorden

Een zoekwoord bestaat niet altijd uit één woord, maar kan ook een samenstelling van woorden bevatten. Binnen zoekmachine optimalisatie maken we onderscheid tussen twee soorten zoekwoorden. Dit noemen we short-tail en long-tail zoekwoorden.

Short tail en long tail zoekwoorden

Wat is een short-tail zoekwoord?

Short-tail zoekwoorden zijn kortere zoekopdrachten die betrekking hebben op een vrij algemene zoekterm. Hoewel ze een hoog zoekvolume hebben, leiden ze vaak tot veel concurrentie, waardoor het moeilijk wordt om hoog te scoren in zoekmachine-resultaten.

Wat is een long-tail zoekwoord?

Long-tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten die bestaan uit meerdere zoektermen. Dit verschilt van 3 woorden tot een hele zin. Het zoekvolume op long-tail zoekwoorden ligt vaak een stuk lager. Hetzelfde geldt voor de concurrentie. Hierdoor bereik je makkelijker topposities in zoekmachines en sluit je beter aan bij de zoekintentie van de gebruiker. 

Hoe schrijf ik een goede SEO-tekst?

Als het goed is weet je exact welke zoekwoorden relevant zijn voor je SEO-tekst en waar jij je op gaat richten. Maar wat is een SEO-tekst nou eigenlijk?

SEO teksten zijn webteksten die zijn geschreven met als doel om een pagina goed te laten scoren in zoekmachines als Google & Bing.

Nu je weet wat een SEO-tekst is, is het tijd voor het echte werk: SEO-teksten schrijven.

Schrijf altijd voor je bezoeker

Focus je bij het schrijven van een effectieve SEO-tekst op het informeren en helpen van je doelgroep, niet op het manipuleren van zoekmachines. Google prioriteert nuttige en betrouwbare content die gericht is op het beantwoorden van gebruikersvragen. Om een hoogwaardige SEO-tekst te creëren, is het essentieel om de behoeften van je lezers te begrijpen voordat je gaat schrijven. Zorg dat je vóór het schrijven antwoord kunt geven op de volgende vragen:

  1. Voor wie schrijf ik de pagina?
  2. Wat is het doel van de pagina?
  3. Welke actie wil ik teweeg brengen bij de bezoekers?

Hierdoor schrijf je betere SEO-teksten, die goed aansluiten bij de zoekintentie van de bezoeker en zorgen voor een betere vindbaarheid.

Maak unieke en relevante teksten

Zoekmachines waarderen originele en relevante content, die niet op andere websites voorkomt. Dit verbetert de zichtbaarheid in zoekresultaten, wat meer websiteverkeer kan opleveren. Effectieve content is niet alleen relevant, maar ook overtuigend. Het kan bezoekers ertoe aanzetten acties te ondernemen, zoals aankopen doen, zich aanmelden voor nieuwsbrieven of offertes aanvragen.

Schrijftips voor goede SEO-webteksten

Mensen lezen online een stuk vluchtiger dan dat ze de krant lezen. Het is daarom belangrijk om de aandacht van de lezer vast te houden. We delen een aantal tips waarmee je SEO-webteksten makkelijker leesbaar maakt:

  • Gebruik korte zinnen
  • Voeg tussenkoppen toe voor een duidelijke hiërarchie
  • Schrijf korte alinea’s (maximaal 70 woorden)
  • Gebruik opsommingen en afbeeldingen om je tekst op te splitsen

SEO teksten uitbesteden?

On-page-SEO

Content optimaliseren voor SEO

De tekst staat en is geoptimaliseerd voor je bezoekers. Nu is het eindelijk de beurt aan de zoekmachines. Er zijn een aantal elementen die zoekmachines helpen om de tekst beter te lezen en beoordelen. Graag geven we wat tips om belangrijke on-page SEO onderdelen te optimaliseren voor zoekmachines.

Schrijf een pakkende SEO-titel

Zoekmachines kijken naar de SEO-titel als ze willen weten waar de pagina precies over gaat. Dit maakt de titel een van de belangrijkste on-page SEO factoren. Het is daarom belangrijk om een pakkende en conversiegerichte titel te schrijven. Hier volgen enkele tips voor een sterke SEO-titel.

  • Verwerk het belangrijkste zoekwoorden in de titel. Het liefst vooraan
  • Gebruik maximaal 60 karakters voor je titel
  • Maak je SEO-titel kort, krachtig en uitnodigend

Een meta-omschrijving die opvalt

De meta omschrijving heeft niet direct invloed op je rankings in de zoekmachines. Toch kan het indirect zorgen voor hogere posities. Hoe dan? Beschik je over een opvallende en pakkende meta omschrijving, dan stijgt de kans dat mensen sneller doorklikken naar je site. Dit kan indirect een positief effect hebben op je vindbaarheid. Hier volgen enkele tips voor een opvallende meta omschrijving:

  • Breid de titel uit
  • Benadruk de zoekintentie
  • Gebruik een actieve toon
  • Houd het onder de 120 tekens
  • Verwerk je belangrijkste zoekwoord (waar het zinvol is)
Voorbeeld SEO titel en meta description

Gebruik zoekmachine-proof URL’s

Korte, geoptimaliseerde URL’s helpen zoekmachines en gebruikers beter te begrijpen waar de pagina over gaat. Hierdoor scoor je hoger in Google. Met de volgende tips maak je goede SEO-proof URL’s:

  • Verwerk je primaire zoekwoord in de URL
  • Vermijd het gebruik van cijfers en leestekens als dat niet nodig
  • Maak je URL’s kort en bondig

Om een duidelijker beeld te geven van een goede URL, hebben we twee verschillende URL’s onder elkaar gezet.

https://nos/artikel/322345
https://blitzdigital.nl/online-marketing/zoekmachine-optimalisatie/

De eerste URL laat niet zien waar de pagina over gaat en bevat onnodig leestekens. De tweede URL is zoekmachine-proof opgezet, kort en geeft aan waar de pagina over gaat.

Verwerk zoekwoorden in je HTML-headers

Zorg ervoor dat zoekwoorden terugkomen in de HTML-headers, ook wel (tussen)koppen. Gebruik het belangrijkste zoekwoord in ieder geval in je titel en maak deze op als H1. Let wel op! Overdrijf niet met het gebruik van zoekwoorden in de tussenkoppen. De voorkeur gaat uit naar tussenkoppen die goed omschrijven waar de alinea over gaat. Tussenkoppen kan je opmaken als H2 t/m H6.

Maak gebruik van zoekwoorden in je tekst

Zoekmachines lezen van boven naar beneden. Zorg er daarom voor dat je het belangrijkste zoekwoord vooraan zet. Dan is meteen duidelijk wat het onderwerp van de alinea is. Maak in de content niet overdreven gebruik van zoekwoorden. Zorg voor natuurlijke zinnen die makkelijk leesbaar zijn. Volgens de richtlijnen moet je een zoekwoorddichtheid aanhouden tussen de 0,5 en 3%. Zijn er aanverwante zoekwoorden? Gebruik deze dan om variatie te houden in je zoekwoord gebruik.

SEO teksten waarme je hoger komt in Google

Gebruik interne links in je SEO-tekst

Interne links zijn een ideale manier om de waarde tussen verschillende pagina’s te verdelen. Pagina’s met veel interne links hebben meer autoriteit waardoor ze hoger scoren in de zoekresultaten. Daarnaast helpen interne links zoekmachines om door je website te navigeren. Hierdoor kunnen zoekmachines sneller nieuwe pagina’s op je website vinden en indexeren. Interne links zorgen er tot slot voor dat bezoekers langer op je website blijven rondhangen, dit noemen we ‘dwell time’, en dat heeft een positief effect op je rankings.

Starten met sterke SEO-teksten

Een goede SEO-tekst is dus meer dan wat zoekwoorden op papier zetten, in de hoop dat je hiermee hoog in de zoekmachines scoort. Zonder een duidelijke SEO strategie en onderzoek heeft het schrijven van een succesvolle SEO-tekst geen nut.

Kort hebben we de belangrijkste ‘learnings’ uit deze blog voor je op een rij gezet:

  1. Doe onderzoek naar relevante zoekwoorden, de zoekintentie van gebruikers en zorg voor content die uniek en relevant is.
  2. Schrijf nuttige, betrouwbare teksten voor je bezoekers en niet voor zoekmachines.
  3. Optimaliseer on-page SEO onderdelen waardoor je zoekmachines helpt de tekst beter te begrijpen.

SEO-teksten laten schrijven?

Heb jij zelf geen tijd om de perfecte SEO-tekst te schrijven of wil je zeker weten dat de content op jouw website echt waardevol is? Laat de SEO teksten dan schrijven door één van onze SEO tekstschrijvers! Bel of e-mail ons gerust!